تنها اپل می‌تواند دوربین آیفون ۱۲ را تعویض کند

زمانی که اپل به گوشی آیفون 5s سنسور اثر انگشت را اضافه کرد، تنها کارکنان این کمپانی قادر به تعویض آن بودند، اما پس از گذشت زمان تعویض سایر قطعات دشوار شد و حالا تنها اپل می‌تواند دوربین آیفون ۱۲ را تعویض کند.

اپل به تازگی گوشی آیفون ۱۲ را معرفی کرده و اخیرا iFixit‌ آن را کالبدشکافی کرده است. در این فرایند، سایت iFixit دوربین این گوشی هوشمند را برداشته و جای آن یک ماژول یکسان از یک گوشی دیگر می‌گذارد که البته در نهایت با مشکل مواجه می‌شود، که البته شبیه به خطایی نیست که کاربر در هنگام تعویض نمایشگر با آن مواجه می‌شود.

این مشکل بیشتر شبیه به یک باگ به نظر می‌رسد. اگرچه دوربین کار می‌کند، اما به صورت مداوم با مشکلاتی مواجه می‌شود که برای مثال می‌توان به هنگ کردن، عدم کارایی برخی حالت‌ها و عدم کار کردن دوربین اولترا واید اشاره کرد. در این میان دوربین جدید در هنگام فیلمبرداری هیچ مشکلی ندارد.

یکی از موارد جالب، عدم وجود چنین مشکلی در آیفون ۱۲ پرو است و ماژول جدید بدون هیچ مشکلی در این دستگاه کار می‌کند و می‌توان از دوربین‌های استاندارد، اولترا واید و تله فوتو استفاده کرد و به تمام حالت‌ها نیز دسترسی داشت.

طبق اعلام iFixit، اپل دستورالعمل‌های آموزشی خود را تغییر داده و با عرضه گوشی‌های سری آیفون ۱۲، تعویض نمایشگر و دوربین نیازمند استفاده از ابزار پیکربندی سیستم است که پیش از برنامه‌ریزی مجدد برای عملکرد بدون نقص قطعات جدید، به سرورهای اپل متصل می‌شود.

در گذشته چنین روندی تنها در زمان تعویض باتری نیاز بود و تعویض قطعات امنیتی مانند تاچ آیدی و فیس آیدی نیازمند روند دیگری بود. به نظر می‌رسد با گذشت زمان تعویض تمام قطعات مهم باید به دست اپل صورت بگیرد تا بتوان دوباره از گوشی‌های آن استفاده کرد و افراد دیگر نمی‌توانند دست به چنین کاری بزنند.


منبع : https://digiato.com/article/2020/10/31/%d8%aa%d8%b9%d9%88%db%8c%d8%b6-%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-%db%b1%db%b2/

بررسی تخصصی Samsung Galaxy A21s

ای ۲۱ اس یکی از گوشی‌های مقرون به صرفه بازار است که در این بازار گران قیمت می‌تواند انتخابی مناسب به حساب بیاید اما برای اینکه دید کاملی روی این گوشی داشته باشید و بتوانید با آگاهی کاملی انتخاب خودتان را انجام دهید در این بررسی به تمامی مزایا و معایب Galaxy A21s می‌پردازیم.

 ای 21 اس یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های سری A در سال 2020 است که دو ویژگی مهم در خودش دارد؛ یکی باتری پرظرفیت 5000 میلی‌آمپری و یکی دیگر چیپ اگزینوس 850 که در ادامه با این گوشی و چگونگی کارکردش آشنا می‌شویم.

طراحی

طراحی‌ای 21 اس تفاوت زیادی با اعضای دیگر خانواده سری A سامسونگ ندارد. گوشی‌ای با بدنه یکدست پلاستیکی را می‌بینیم که خیلی خیلی خوش دست است و قدرت مانور زیادی در دست کاربر دارد. ای 21 اس در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود؛ سفید مشکی آبی و قرمز که ما اینجا رنگ مشکی را داریم. در این رنگ طراحی گوشی تقریبا براق است و اثرانگشت و کثیفی را در حالت ممولی خیلی نشان نمی‌دهد. 

در لبه‌های قاب پشتی خمیدگی دیده می‌شود تا این گوشی بزرگ راحت در دست کاربر جا بگیرد. ای 21 اس با وجود اینکه گوشی ارزانی است اما گوشی جمع‌وجوری نیست. اندازه شاسی بزرگ دارد به سبب اینکه صفحه‌نمایشش بزرگ است.

در کل A21s گوشی خیلی لیزی نیست و با وجود این اندازه بزرگ خیلی خوب در دست جای می‌گیرد. 

سمت راست گوشی کلیدهای ولوم و پاور قرار گرفته‌اند. سمت چپ درگاه سیم کارت، بالای گوشی میکروفن دوم و پایین گوشی درگاه ارتباطی تایپ سی، جک 3.5 میلی‌متری صدا اسپیکر و میکروفون اصلی هستند.

در قاب پشتی، قابی که برای لنزهای دوربین در نظر گرفته شده مستطیل شکل است که لنزها به صورت حرف ال در این قاب چیده شده‌اند. 

این قاب بیرون‌زدگی کمی دارد و به خاطر همین اثر نامطلوبی روی قرار گرفتن گوشی روی سطح صاف نمی‌گذارد. 

بخش دیگری هم اینجا دیده می‌شود که سنسور اثرانگشت است که وسط و بخش بالایی قاب پشتی قرار دارد. 

سامسونگ زحمت زیادی برای قرارگیری خروجی صدای مخاطب به خودش نداده به خاطر اینکه حاشیه‌های صفحه‌نمایش تقریبا به نسبت گوشی‌های امروزی زیادند. در مقابل برای دوربین سلفی کمترین فضا در نظر گرفته شده و دوربین سلفی در این گوشی به صورت حفره است که بالا و سمت راست صفحه‌نمایش دیده می‌شود. 

صفحه‌نمایش

همان‌طور که گفتیم برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی صفحه‌نمایش بزرگی در نظر گرفته شده. سامسونگ از صفحه‌ای 6.5 اینچی در قاب جلو استفاده کرده که پنلی از نوع پی ال اس دارد.

پی ال اس چیست؟ پی ال اس در حقیقت همان آی پی اس است که توسط سامسونگ توسعه داده شده و سامسونگ ادعا می‌کند روشنایی و زاویه دید بهتری دارد در عین حال که مصرف انرژی کمتری هم مصرف می‌کند. 

این صفحه‌نمایش نور خیلی خوبی دارد و بیشتر اوقات نیاز ندارید آن را در حالت 100 درصد قرار دهید. در کنار رزولوشن اچ دی که برایش در نظر گرفته شده تراکم پیکسلی هم پایین است و پیکسل‌ها با چشم غیر مسلح هم دیده می‌شوند. 

در بخش رنگ هم خیلی خوش رنگ و لعاب نیست و آن انتظاری که از سامسونگ در بخش صفحه‌نمایش داریم اینجا برآورده نمی‌شود. در کل با وجود اینکه صفحه‌نمایش کیفیت متوسطی دارد اما باید آن را بخشی بدانیم که بزرگ‌ترین قربانی قیمت پایین گوشی شده است.

در بخش تنظیمات صفحه هم گزینه‌های عجیبی دیده نمی‌شوند و تنها گزینه‌ای که خیلی کاربردی دارد دارک مود است که با فعال کردنش در نور کم می‌توانید با صفحه گوشی راحت‌تر کارکنید. 

سخت‌افزار

داخل دستگاه چیپ اگزینوس 850 جای گرفته که به تازگی توسط سامسونگ معرفی شده و معماری 8 نانومتری دارد و چیپی میان رده به حساب می‌آید. این چیپ روی خودش حافظه رم را در نسخه 4 و 6 گیگابایتی و حافظه داخلی را در نسخه‌های 32 و 64  گیگابایتی می‌بیند که از 64 گیگابایت حافظه داخلی ابتدای کار به 51.6 گیگابایتش دسترسی دارید.


منبع جی اس ام

آموزش ۸ روش حل ارور Steam Must Be Running To Play This Game بازی

 ارور Steam Must Be Running To Play This Game بازی

انویدیا RTX 3060 Ti احتمالا ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 و ۴۸۶۴ هسته کودا دارد

طبق مشخصات فنی فاش‌شده، انویدیا GeForce RTX 3060 Ti قرار است از ۴٬،۸۶۴ هسته‌ی کودا و ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 و ۲۰۰ توان بهره‌مند باشد.


آن‌طورکه به‌نظر می‌رسد، فردی ناشناس ازطریق ابزار GPU-Z مشخصات فنی کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3060 Ti را فاش کرده است که به خانواده‌ی امپر تعلق دارد و هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده است. متیو اسمیت، مدیر دیتابیس پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) در وب‌سایت سخت‌افزاری TechPowerUp، اخیرا متوجه افشای اطلاعات کارت گرافیک یادشده‌ی انویدیا ازطریق GPU-Z شده و آن را با بقیه به‌اشتراک گذاشته است.

با درنظرگرفتن این‌ حقیقت که با کارت گرافیکی عرضه‌نشده مواجه هستیم، GPU-Z به شماره‌مدل دقیق آن اشاره نکرده است. فرد افشاکننده مشخصات شخصا ادعا می‌کند این مشخصات به RTX 3060 Ti مربوط هستند. گویا تولیدکننده‌ی سیستم مجهز به کارت گرافیک انویدیا HP است که ابزار GPU-Z روی آن اجرا شده است. ازآنجاکه انویدیا فعلا هیچ کارت گرافیکی در خانواده‌ی امپر با ۴،۸۶۴ هسته‌ی کودا (CUDA) ندارد، به‌احتمال زیاد با GeForce RTX 3060 Ti طرف هستیم. بااین‌همه‌، نمی‌توانیم مشخصات فاش‌شده را تأیید کنیم و تا زمانی‌که انویدیا رسما واکنش نشان ندهد، همه‌چیز در حد شایعه باقی می‌ماند.

انویدیا RTX 3060 Ti احتمالا نسخه‌ی ضعیف‌شده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی GA104 را خواهد داشت 

طبق شایعه‌ها، کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti قرار است به نسخه‌ی تضعیف‌شده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی GA104 (متعلق‌به خانواده‌ی امپر) مجهز باشد. GA104 همان پردازنده‌ای است که قدرت پردازشی موردنیاز کارت گرافیک GeForce RTX 3070 را تأمین می‌کند.

براساس گزارش GPU-Z، دای (Die) کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti ممکن است ۳۸ چندپردازنده‌ی جریانی (SM مخفف Streaming Multiprocessor) داشته باشد. اگر اطلاعات فاش‌شده درست باشند، احتمالا در این کارت گرافیک انویدیا ۴،۸۶۴ هسته‌ی کودا و ۱۵۲ هسته‌ی تنسور (Tensor) و ۳۸ هسته‌ی آر تی (RT یا رهگیری پرتو) را شاهد خواهیم بود.

جدول زیر مشخصات فنی تأییدنشده‌ی RTX 3060 Ti را با دیگر اعضای خانواده‌ی امپر مقایسه می‌کند که مشخصاتشان رسما تأیید شده است.

مقایسه‌ی مشخصات تأییدنشده‌ی RTX 3060 Ti با مشخصات رسمی اعضای دیگر خانواده‌ی RTX 3000 انویدیا
-GeForce RTX 3090GeForce RTX 3080 GeForce RTX 3070 GeForce RTX 3060 Ti
معماریامپرامپرامپرامپر
پردازنده‌ی گرافیکیGA102GA102GA104GA104
تعداد هسته‌ی کودا (CUDA)۱۰٬۴۹۶۸٬۷۰۴۵٬۸۸۸۴٬۸۶۴
تعداد هسته‌ی RT ۸۲۶۸۴۶۳۸
تعداد هسته‌ی تنسور (Tensor)۳۲۸۲۷۲۱۸۴۱۵۲
تعداد واحدهای بافتی (TU)۳۲۸۲۷۲۱۸۴۱۵۲
سرعت کلاک پایه۱٬۴۰۰ مگاهرتز۱٬۴۴۰ مگاهرتز۱٬۵۰۰ مگاهرتز۱٬۴۱۰ مگاهرتز
سرعت کلاک بوست۱٬۷۰۰ مگاهرتز۱٬۷۱۰ مگاهرتز۱٬۷۳۰ مگاهرتز۱٬۶۶۵ مگاهرتز
ظرفیت حافظه‌۲۴ گیگابایت GDDR6X۱۰ گیگابایت GDDR6X۸ گیگابایت GDDR6۸ گیگابایت GDDR6
سرعت کلاک حافظه۱۹٫۵ گیگابیت‌برثانیه۱۹ گیگابیت‌برثانیه۱۴ گیگابیت‌برثانیه۱۴ گیگابیت‌برثانیه
باس حافظه۳۸۴ بیت۳۲۰ بیت۲۵۶ بیت۲۵۶ بیت
پهنای باند حافظه۹۳۵٫۸ گیگابایت‌برثانیه۷۶۰ گیگابایت‌برثانیه۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه
تعداد واحد ROP۹۶۸۸۹۶۸۰
حافظه‌ی کش L2۶ مگابایت۵ مگابایت۴ مگابایت۴ مگابایت
توان طراحی حرارتی (TDP)۳۵۰ وات۳۲۰ وات۲۲۰ وات۲۰۰ وات
تعداد ترانزیستور۲۸٫۳ میلیارد۲۸٫۳ میلیارد۱۷٫۴ میلیارد۱۷٫۴ میلیارد
ابعاد Die۶۲۸ میلی‌متر‌مربع۶۲۸ میلی‌متر‌مربع۳۹۲ میلی‌متر‌مربع۳۹۲ میلی‌متر‌مربع
قیمت۱٬۴۹۹ دلار۶۹۹ دلار۴۹۹ دلاراحتمالا ۴۰۰ دلار

توجه داشته باشید که مشخصات فنی RTX 3060 Ti هنوز رسما تأیید نشده است

براساس گزارش جدید، کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti سرعت کلاک پایه‌ی ۱،۴۱۰ مگاهرتز و سرعت کلاک بوست (تقویت‌شده) ۱،۶۶۵ مگاهرتز خواهد داشت. سرعت‌های یادشده ممکن است به مدل مرجع مربوط باشند و این یعنی مدل‌های سفارشی به‌احتمال زیاد به‌صورت پیش‌فرض سرعت کلاک بیشتری خواهند داشت. اگر بخواهیم صرفا مشخصات فنی خام را مقایسه کنیم، GeForce RTX 3060 Ti ازلحاظ سرعت کلاک تنها چند قدم در پشت GeForce RTX 3070 قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد سیستم حافظه‌ی RTX 3070 در مدل RTX 3060 Ti نیز استفاده می‌شود. 

در مشخصات فاش‌شده آمده است که GeForce RTX 3060 Ti قرار است از ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 با سرعت کلاک ۱۴ گیگابیت‌برثانیه برخوردار باشد. این کارت گرافیک انویدیا با داشتن رابط حافظه‌ی ۲۵۶ بیت می‌تواند ازلحاظ تئوری به حداکثر پهنای باند حافظه‌ی ۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه دست پیدا کند که معادل حداکثر پهنای باند GeForce RTX 3070 است.

در چند وقت اخیر، معماری امپر نشان داده که قدرت پردازشی بسیار بیشتری از معماری تورینگ دارد. GeForce RTX 3070 با برچسب قیمت ۴۹۹ دلاری، یعنی نصف قیمت GeForce RTX 2080 Ti، قدرتی معادل آن کارت گرافیک ارائه می‌دهد که در نوع خود بسیار عالی است. به‌همین‌دلیل، منطقی است اگر انتظار داشته باشیم GeForce RTX 3060 Ti بتواند به قدرت گرافیکی ارائه‌شده‌ی GeForce RTX 2080 Super دست پیدا کند.

انویدیا برای فروشِ بیشتر GeForce RTX 3060 Ti باید قیمت مشتری‌پسندی روی آن بگذارد. برخی از خرده‌فروشی‌های چینی فرایند پیش‌فروش GeForce RTX 3060 Ti را با قیمت ۲،۹۹۹ یوآن (۴۴۷ دلار) آغاز کرده‌اند. نرخ مالیات بر ارزش‌افزود‌ه‌ی استاندارد در چین ۱۳ درصد است. اگر قیمت‌گذاری چینی‌ها دقیق باشد، GeForce RTX 3060 Ti احتمالا با قیمت ۴۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی مشخصات فاش‌شده از GeForce RTX 3060 Ti چیست؟


منبع :  https://www.zoomit.ir/graphic/364471-nvidia-geforce-rtx-3060-ti-specs-leaked-gddr6-cuda-tensor-rt/